ŠIFRY

3. ŠIFRA – TRICASONNE

PDF

DISKUSE K ŠIFŘE



Ivo C. (Albert Stallone)
11. 2. 2016, 22:09
Pěkná šifra, nápaditá, vtipná. A to obecně nemám "poláky" rád, v tomhle balení fajn...
Tíman  (org)
11. 2. 2016, 13:30
Mně teda přijde, že jediní panáčci, u kterých lze jasně říct, na jakém podkladu leží, jsou ti čistě na louce.
hlína
11. 2. 2016, 12:21
@Ondra No nevím, ta argumentace trojským koněm ex-post je dost mimo. Pokud to má být trojský kůň, pak nemá být využito nic a šifra má být založena úplně na jiném principu. Tady se využívají dvě věci (rozdělení louky,města,cesty a návaznost dílků) používané v Carcassone a ty zbyl věci ke kterým to svádí nikoliv. Nešťasná je podle mě zdánlivá drobnost v grafickém provedení a to sice že dva "panáčci" jsou umístěni na cestě a to tak, že to vypadá jako záměr (cesta je prakticky ohnutá tak aby dosáhla do rohu) a bude se tudíž pracovat s vyhodnocením hry. Navíc nás ještě odvedla myšlenka na sestavení pravidelného šestiúhelníku, který lze díky panáčkům v rozích přesně zorientovat a bylo hotovo :)
Zdenek
10. 2. 2016, 09:41
Jestli maji dilky navazovat, kazde pismeno lze vybrat jen z 19 pismen a zbylych 8 nejde pouzit. To neni moc cista sifra.
Tíman (org)
8. 2. 2016, 10:18
> "To, že ve hře byla cílová šifra s razítky, se dost možná odvíjelo právě od téhle šifry."

Není to tak úplně pravda, obě šifry se nejdřív vyvíjely samostatně. Potom, co jsme se rozhodli pro jedenáct stanovišť, nám ale přestal sedět počet přístavišť na počet šifer, tak jsme to prozatím odložili, že případně vymyslíme jinou posloupnost o více členech. Když jsem potom vytvořil tajenku Tricassonne, potřeboval jsem dovnitř dát nějaké ideálně smysluplné a ideálně související slovo. Po několika neúspěšných pokusech vymyslet něco z hlavy (možná slova jsou velmi omezená) jsem si to naprogramoval a po spoustě nepoužitelných a několika použitelných slovech typu GRAFICI, NAVODNY, STRIHAC to po několika hodinách vyplivlo RAZITKO, což zabilo dvě mouchy jednou ranou :-)
Ondra (ROFL!)
8. 2. 2016, 09:01
hlína: Důvod je stejný, jako proč se na TMOU 8 objevila památná šifra, která se tvářila jako šachy, i když se v ní šachy vůbec nepoužily. říká se tomu "trojský kůň" a pokud se to použije záměrně a necháš týmům dostatek informací, aby se ten záměrný dal hlubší analýzou odfiltrovat, je to v pořádku. Navíc trojková soustava je natolik známá věc, že u ní nějakou substituci potřebuješ (nemůžeš to mít jako trojúhelníčky s nulami, jedničkami a dvojkami). V tomhle případě se nabízelo spojení trojúhelníčků do plochy podle pravidel známé hry, což se navíc využilo ke správnému umístění a natočení dílků s mezitajenkou. Za mě v pohodě. Navíc jsou tam nějaká omezující pravidla, kvůli kterým tu šifru muselo být hodně těžké sestavit. To, že ve hře byla cílová šifra s razítky, se dost možná odvíjelo právě od téhle šifry.
hlína
7. 2. 2016, 22:09
Nápad s trojuhelníčky hodnotím zpětně jako pěkný, ale proč do toho tahat Carcassone, když se ta hra prakticky vůbec nevyužije a vznikne díky jejímu zapojení spoustu slepých cest... Nepřijde mi to moc elegantní.
Yenya (Cibuľa)
7. 2. 2016, 21:39
Tady nás trochu zdržely dva zrcadlově převrácené typy žlutých panáčků - původně jsme je chtěli používat pro určení směru číslování stran trojůhelníka (po směru nebo proti směru). A až pak jsme zkusili možnost, že žádnou informaci nenesou. Ale jinak nápad pěkný.
Tíman  (org)
7. 2. 2016, 17:52
U téhle šifry dávalo smysl použít CH jako jedno písmeno a tedy 27písmennou abecedu, protože možných dílků je právě 27 a z mezitajenky vyplývalo, že A je hrad-hrad-hrad a Z cesta-cesta-cesta. Dá se to klidně řešit přes polský kříž, což je úplně to samé (první hrana určí řádek, druhá sloupec a třetí pozici v buňce)
Robert
7. 2. 2016, 16:34
Aha, asi proto, že: "CH se bere jako jedno písmeno, pokud ze šifry vyplývá používání české abecedy, jinak jako dvě písmena.", to jsem v posledních informacích nějak přehlédl :-(
Robert (Zvířátka)
7. 2. 2016, 15:25
Proč je A ve slově razitko 0,0,0 (jestli jsem tedy správně pochopil princip trojkové s.), když má být 0,0,1?