ŠIFRY
START
A) Písmenková
B) Nesmyslná
C) Klasická
D) Zvídavá
E) Obrázková
F) Akční
Dostaly také tři vstupenky do loterie, ve které mohli vyhrát startovní hesla nebo další šifry k luštění.
ŘEŠENÍ ŠIFRY
A) Písmenková
Šifru tvoří řádek písmen seřazených podle abecedy v různých fontech: Arial, Calibri, Comic Sans, Courier New, Times New Roman a Wingdings. Pokud fonty pojmenujeme a vyškrtáme písmena z jejich názvů, bude nám v každém fontu jedno písmeno přebývat. Tyto písmena přečteme podle abecedního pořadí fontů a získáme heslo STANEK.
B) Nesmyslná
Slova v šifře podezřele často obsahují podřetězce slova Palapeli o délce 4. Takových podřetězců je přesně pět: pala, alap, lape, apel a peli. V každé větě se jeden podřetězec nachází nejvýše jednou. Jedna věta takto kóduje písmeno v binárce a můžeme získat heslo STROM.
C) Klasická
Každý řádek šifry popisuje nějaké slovo. Můžeme si také všimnout, že písmena K, O a D jsou nahrazena alfabetou. Pokud slova pojmenujeme tak, aby každé obsahovalo písmeno řecké abecedy dostaneme: restaurace, Čalfa, archív, stomegawattový, kmín, krepsilon, kentaur a skleróza. Heslo je tedy TACHOMETR.
D) Zvídavá
Každý řádek obsahuje jednoduchou legendu a otazníky, jeden je vždy tučně. Pokud slova správně doplníme, dostaneme : nov, al, fox, bra, rom, vi, un a juli. Tyto slova jsou začátky písmen fonetické abecedy NATO. Doplníme tedy zbytek slova, čteme zvýrazněný otazník a máme heslo BARVOCIT.
E) Obrázková
Šifra souvisí s motivem startu. Obrázky schematicky znázorňují slovní spojení, které obsahují slova štěstí (čtyřlístek) a neštěstí (černá kočka):
Štěstí ve hře, neštěstí v lásce.
Líná huba, holé neštěstí.
Štěstí v neštěstí.
Co je štěstí? Muška jenom zlatá?
Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech.
Víc štěstí než rozumu.
Za otazníky doplníme správná slova a přečteme písmena podle čísel v tečce. Dostaneme heslo HNÍZDO.
F) Akční
Šifru tvoří mapa startu s pěti vyznačenými objekty a poznámka, že na objektech se nacházejí nápovědy k heslu, které je řešením šifry. Všech pět objektů byly dekorativní zdi rozmístěny po Lesné. Na čtyřech bližších zdích bylo vyvěšeno slovo asociované se zdí: Čína, Berlín, Lennon a Nářek. Kdo nemá v hlavě, má v nohách, a proto na nejvzdálenější z nich byl napsán přímo kód ZEĎ.
Palaloterie
Pravděpodobnost výhry hesla rostla v čase podle vzorce e(t/15 - 4), kde t je čas od startu v minutách. Pokud tým nevyhrál heslo, mohl vyhrát novou šifru s pravděpodobností e(t/60 - 1). Hned po startu byla pravděpodobnost výhry hesla necelá dvě procenta a pravděpodobnost získat novou šifru přibližně 36 procent, takže více než polovina pokusů končila prohrou. V půl desáté to už bylo 13 a 52 procent, o tři čtvrtě na deset 37 a 49 procent. V deset už byla výhra hesla jistá. Z loterie šlo získat maximálně tři hesla: LOTR, OCELOT a TEPLOTA.STATISTIKY ŠIFRY
Skončilo týmů: 0 z 72 (0 %)
Použito totálek: 0 z 72 (0 %)
Nejrychlejší vyluštění: coredump (1 minut)